loading...

ghatipati

اينجا همه چي درهمه

بازدید : 319
11 زمان : 1399:2

جاني دپ

جان كريستوفر «جاني» دپ دوم (به انگليسي: John Christopher "Johnny" Depp II) (زادهٔ ۹ ژوئن ۱۹۶۳) بازيگر، تهيه‌كننده، موسيقي‌دان و كارگردان آمريكايي‌است. او تاكنون توانسته‌است جايزهٔ گلدن گلوب و جايزهٔ انجمن بازيگران نمايش را براي بهترين بازيگر مرد از آن خود كند. آغاز موفّقيت‌هاي او به دههٔ ۱۹۸۰ ميلادي و مجموعهٔ تلويزيوني خيابان جامپ شمارهٔ ۲۱ باز مي‌گردد. او در اين مجموعه به يك بازيگر نوجوان محبوب تبديل شد. پس از آن در سال ۱۹۹۰ در فيلم ادوارد دست‌قيچي بازي كرد و بعد با فيلم‌هايي مانند اسليپي هالو، چارلي و كارخانهٔ شكلات‌سازي، سري دزدان دريايي

كارائيب، سوئيني تاد: آرايشگر شيطاني خيابان فليت، آليس در سرزمين عجايب، رنگو و سايه‌هاي سياه به موفّقيت‌هاي بزرگي در گيشه دست يافته‌است. جاني دپ براي به تصوير درآوردن شخصيت‌هايي مانند ادوارد دي وود در اد وود، جوزف دي پيستن در دني براسكو، هانتر اس تامپسون در ترس و نفرت در لاس‌وگاس، جورج جانگ در كوكائين و جان دلينجر در دشمنان مردم تحسين شده‌است.

فيلم‌هاي جاني دپ بيش از ۳٫۱ ميليارد دلار در آمريكا و بيش از ۷٫۶ ميليارد دلار در جهان فروش داشته‌است. او بارها نامزد دريافت بهترين جايزه‌ها از جمله گلدن گلوب و اسكار شده‌است و جايزهٔ گلدن گلوب بهترين بازيگر مرد را براي سوئيني تاد: آرايشگر شيطاني خيابان فليت و جايزهٔ انجمن بازيگران نمايش را براي دزدان دريايي كارائيب: نفرين مرواريد سياه برنده شده‌است. مجلهٔ پيپلتاكنون دو بار در سال‌هاي ۲۰۰۳ و ۲۰۰۹ او را به عنوان جذاب‌ترين مرد معرفي كرده‌است. نام جاني دپ در كتاب ركوردهاي گينس به عنوان گران‌ترين بازيگر با دستمزد ۷۵ ميليون دلار ثبت شده‌است.در سال ۱۹۹۵ مجلهٔ امپاير جاني دپ را به عنوان يكي از ۱۰۰ ستارهٔ تاريخ سينما انتخاب كرد و مقام ۶۷ را در بين ۱۰۰ ستارهٔ هميشگي سينما به او داد. در سال ۲۰۰۱ يكي از ۲۰ چهرهٔ دنياي سرگرمي شناخته شد. و در سال ۲۰۱۲ IMDB جاني دپ را به عنوان بهترين بازيگر سينماي جهان در ۱۰ سال گذشته معرفي‌كرد.

زندگي‌نامه

كودكي

او در كنتاكي به دنيا آمد. پدرش جان كريستوفر دپ مهندس شهرسازي و مادرش بتي سو پالمر يك پيش‌خدمت بود. او يك برادر به نام دنيل دارد كه رمان‌نويس است و دو خواهر نيز به نام‌هاي كريستي (كه اكنون مدير شخصي‌اش است) و دبي دارد. خانوادهٔ او از مهاجران فرانسوي پروتستان بودند كه در حدود سال ۱۷۰۰ در ويرجينيا ساكن شدند. جاني دپ همچنين گمان مي‌كند كه يك سرخ‌پوستاست و در سال ۲۰۱۱ عنوان كرد: «فكر مي‌كنم كمي در درونم سرخ‌پوست هستم. مادر مادربزرگم كمي سرخ‌پوست بود و در چروكي بزرگ شد. اهل كنتاكي بودنم نيز با اين قضيه جور در مي‌آيد. آنجا پر از چروكي و سرخ‌پوست است.»

خانوادهٔ او در دوران كودكي‌اش اغلب نقل مكان مي‌كردند به طوري‌كه او و برادر و خواهرانش در بيش از ۲۰ مكان مختلف زندگي كرده‌اند و در نهايت در سال ۱۹۷۰ در فلوريدا ساكن شدند. در سال ۱۹۷۸ والدينش از هم جدا شدند. مادرش سپس با رابرت پالمر (متوفي سال ۲۰۰۰) ازدواج كرد. او هميشه از رابرت پالمر به عنوان «الهام بخش من» ياد مي‌كند.

او در كودكي‌اش به خاطر استرس ناشي از رو به رو شدن با مشكلات خانوادگي دست به خودآزاريمي‌زد و هفت يا هشت اثر زخم به جا مانده از آن زمان دارد. در مصاحبه‌اي كه سال ۱۹۹۳ داشت، عنوان كرد: «بدن من نوعي مجله‌است. مانند كاري كه سربازها مي‌كنند، هر خالكوبي معني خاصي دارد، چه مي‌خواهد توسط خودت با چاقو صورت گرفته باشد يا توسط يك هنرمند اين رشته.»

دههٔ ۱۹۸۰

وقتي ۱۲ سالش بود مادرش به او يك گيتار هديه داد و او شروع به نواختن در گاراژ راك‌هاي مختلف كرد.يك سال پس از جدايي والدينش، دبيرستان را رها كرد تا نوازندهٔ راك شود.دو هفته بعد سعي كرد به مدرسه بازگردد اما مدير به او گفت كه به دنبال رويايش برود و موسيقي‌دان شود. او با گروه بچه‌هاشروع به نواختن كرد. اين گروه موفقيت محلي نسبتاً كمي را تجربه كرد. اعضاي گروه بچه‌ها براي دستيابي به قراردادي براي ضبط موسيقي، راهي لس آنجلس شدند و نام گروه را به روش شش تيرتغيير دادند ولي پيش از ضبط آهنگ، اين گروه متلاشي شد.[او بلافاصله به گروه راك سيتي انجلزپيوست و در نوشتن آهنگ مري همكاري كرد. كه در اولين اجراي اين گروه براي شركت نشر گفن ركوردز با نام اندوه مرد جوان ثبت شد.

در ۲۴ دسامبر ۱۹۸۳ با لوري آن آليسون خواهر خواننده و نوازندهٔ باس گروه ازدواج كرد. در دوران تأهل، همسرش به چهره‌پردازي مي‌پرداخت در حالي كه او به انواع شغل‌هاي عجيب و غريب اشتغال داشت، از جمله اين شغل‌ها مي‌توان به بازاريابي از راه دور براي فروش خودكار اشاره كرد. همسرش او را به نيكولاس كيج معرفي كرد و كيج به او پيشنهاد كرد تا وارد عرصهٔ بازيگري شود. او و همسرش در سال ۱۹۸۵ از هم طلاق گرفتند. سپس سر صحنهٔ فيلم كوتاه احمق‌ها با شرلين فن آشنا و نامزد شد. جاني دپ و شرلين فن براي فيلم تراشين در سال ۱۹۸۶ تست دادند و هر دو پذيرفته شدند. كارگردان فيلم جاني دپ را به عنوان ستارهٔ اصلي برگزيد. اين نقش دومين نقش اصلي او محسوب مي‌شد. اما بعداً تهيه كنندهٔ فيلم با انتخاب كارگردان مخالفت و او را رد كرد.

شغل بازيگري


جاني دپ در جشنوارهٔ فيلم كن۱۹۹۲

تلويزيون

جاني دپ نقش اصلي سريال تلويزيوني خيابان جامپ شماره ۲۱ را براي شبكهٔ رسانه‌اي فاكس در سال ۱۹۸۷ بازي كرد. او به اين علت بازي در اين فيلم را پذيرفت تا بتواند با فردريك فورست كه الهام‌بخش او بوده‌است هم‌بازي شود. نقش مكمل او، سل جنكو دوست قديمي‌اش بود كه در نقش خدمتكاري به نام بلوفيش بازي كرد. موفقيت اين سريال، او را به يك بازيگر محبوب نوجوان در اواخر دههٔ ۱۹۸۰ تبديل كرد. اما با اين وجود مدتي بعد احساس كرد كه مجبور به بازي در اين نقش شده‌است. پس از آن تصميم گرفت فقط در فيلم‌هايي كه احساس مي‌كند مناسب اوست بازي كند.

نقش‌هاي فيلم

اولين نقش اصلي جاني دپ در فيلم ترسناك و كلاسيك كابوس در خيابان الم در سال ۱۹۸۴ بود. او نقش دوست قهرمان فيلم، نانسي تامپسون (با بازي هدر لنگنكمپ) و يكي از قربانيان فردي كروگر را بازي كرد. او اولين گزينهٔ كارگردان براي ايفاي نقش يك اسكيت‌باز آمريكايي در فيلم درام تراشينمحصول سال ۱۹۸۶ بود، اما بعداً توسط تهيه‌كنندهٔ فيلم كنار گذاشته شد. همچنين در اين سال در نقش دوم فيلم جوخه به كارگرداني اليور استون ظاهر شد. در سال ۱۹۹۰ در فيلم ادوارد دست‌قيچيبه كارگرداني تيم برتون بازي كرد كه موفقيت فيلم به ارتباط طولاني مدت آن دو انجاميد و آيندهٔ حرفه‌اي جاني دپ را تحت تأثير قرار داد.

در سال ۱۹۹۸ جاني دپ، كه طرفدار و دوست قديمي نويسنده‌اي به نام هانتر اس تامپسون بود، در فيلم ترس و نفرت در لاس‌وگاس كه بر اساس رماني به همين نام از تامپسون ساخته شد، بازي كرد. در سال ۲۰۰۸ راوي فيلم مستند گونزو:زندگي و كار دكتر هانتر اس تامپسون بود. او بيشتر هزينه‌هاي مراسم يادبود دكتر تامپسون را پرداخت. او اين مراسم را با آتش‌بازي و شليك خاكستر تامپسون با توپ در اسپن، كلرادو، جايي كه دوستش زندگي مي‌كرد، كامل كرد.كار بعدي جاني دپ از آثار تامپسون فيلم خاطرات عجيب و غريب بود كه در سال ۲۰۱۱ اكران شد كه از يكي از رمان‌هاي تامپسون اقتباس شده بود.

منتقدين نقش‌هاي جاني دپ را «شخصيت‌هاي دوست‌دار تنهايي» توصيف كرده‌اند. دپ اين دوره از حرفه‌اش را پر از «شكست‌هاي تعريف شده از طرف استوديوها» و «فيلم‌هايي كه براي گيشه مثل سم بودند» ذكر كرده‌است اما او فكر مي‌كند استوديوها هرگز فيلم‌ها را درك نكردند و بازاريابي خوبي نداشتند. جاني دپ نقش‌هايي را كه جالب دانسته انتخاب كرده‌است نه نقش‌هايي كه فكر مي‌كرده پرفروش خواهند بود.

فيلم ۲۰۰۳ كمپاني والت ديزني، دزدان دريايي كارائيب: نفرين مرواريد سياه يك موفقيت بزرگ براي او بود. او، نقش كاپيتان جك اسپرو، دزد دريايي جذاب و مؤدب با شيوهٔ راه رفتني خاص را ايفا كرد كه بسيار مورد ستايش قرار گرفته‌است. مديران كمپاني والت ديزني در ابتدا دربارهٔ موفقيت اين نقش ترديد داشتند اما با اكران عمومي فيلم، اين شخصيت در بين مردم محبوبيت زيادي پيدا كرد.طبق نظرسنجي شركت فندنگو (شركت فروش بليط سينما) نقش كاپيتان جك اسپرو بيشترين جذابيت را براي مخاطبان داشته‌است. كارگردان فيلم گور وربينسكي گفته‌است كه اين شخصيت، بسيار شبيه به شخصيت خود جاني دپ است اما دپ عنوان كرد كه اين شخصيت را از كيت ريچاردز، گيتاريست گروه رولينگ استونز الگو برداري كرده‌است.

او در سال ۲۰۰۴ نامزد جايزهٔ اسكار بهترين بازيگر نقش اول مرد براي ايفاي نقش جي ام بري، نويسندهٔ اسكاتلندي در فيلم در جستجوي سرزمين رويايي شد. پس از آن، در نقش ويلي وانكا در فيلم چارلي و كارخانهٔ شكلات‌سازي، محصول سال ۲۰۰۵، ظاهر شد كه موفقيت زيادي در گيشه كسب كرد و او به خاطر ايفاي اين نقش نامزد جايزهٔ گلدن گلوب بهترين بازيگر مرد فيلم موزيكال يا كمدي شد.

جاني دپ به نقش كاپيتان جك اسپرو در دزدان دريايي كارائيب: صندوق مرد مرده برگشت كه در ۷ ژوئيه ۲۰۰۶ اكران شد و ۱۳۵٫۵ ميليون دلار در سه روزاول اكران در آمريكا فروش كرد و ركورد فروش گيشه را در بالاترين فروش آخر هفته شكست. دزدان دريايي كارائيب: پايان جهان هم در ۲۴ مه ۲۰۰۷ اكران شد. دپ گفته‌است: «كاپيتان اسپرو بخش بزرگي از من است» و او دوست دارد كه اين نقش را در سري‌هاي بعد هم بازي كند. همچنين او صداپيشهٔ كاپيتان اسپرو در بازي كامپيوتري دزدان دريايي كارائيب: افسانهٔ جك اسپرو بوده‌است.

استعداد چشمگير شمشيربازي جاني دپ كه براي نقش كاپيتان اسپرو پيشرفت كرد، در فيلم مستند بازپس گرفتن شمشير برجسته شد. در اين فيلم، استاد شمشيرزني باب اندرسون تجربياتش را به او در طراحي حركات شمشيرزني براي فيلم دزدان دريايي كارائيب: نفرين مرواريد سياه مي‌آموخت.

جاني دپ سال ۲۰۰۷ براي ايفاي هنرمندانهٔ نقش سوئيني تاد در فيلم ترسناك و موزيكال سوئيني تاد: آرايشگر شيطاني خيابان فليت به كارگرداني تيم برتون، برندهٔ جايزهٔ گلدن گلوب بهترين بازيگر مرد فيلم موزيكال يا كمدي شد. او در مراسم اهداي جوايز از انجمن مطبوعات خارجي هاليوود تشكر كرد و از تيم برتون براي اعتماد زياد و پشتيباني‌اش تقدير كرد.

دپ سال ۲۰۰۹ در فيلم دشمنان مردم به كارگرداني مايكل مان شخصيت جان دلينجر، دزد بانك آمريكايي دههٔ ۱۹۳۰ ميلادي را به تصوير كشيده است. او همان سال به همراه جود لا و كالين فارل در قسمت‌هاي باقي‌مانده از نقش هيث لجر در فيلم تخيلات دكتر پارناسوس كه به دليل مرگ ناگهاني‌اش ناتمام مانده بود، بازي كرد. هر سه بازيگر دستمزدشان را به ماتيلدا، دختر هيث لجر دادند.در سال ۲۰۱۰ در نقش فرانك توپلو/الكساندر پيرس در فيلم توريست به كارگرداني فلوريان هنكل فون دونرسمارك و در نقش كلاهدوز ديوانه در فيلم آليس در سرزمين عجايب به كارگرداني تيم برتون بازي بسيار درخشاني ارائه كرده‌است. سال ۲۰۱۱ دپ علاوه بر بازي در نقش پل كمپ در فيلم خاطرات عجيب و غريب و فيلم جك و جيل، به نقش كاپيتان جك اسپرو در فيلم دزدان دريايي كارائيب: سوار بر امواج ناشناخته برگشت. اين فيلم در اولين هفتهٔ اكران در سطح جهاني ۳۴۶٫۴ ميليون دلار در گيشه فروش كرد و ركورد زد.او همچنين صداپيشهٔ نقش رنگو در فيلم رنگو به كارگرداني گور وربينسكي بوده‌است. فيلم رنگو برندهٔ جايزهٔ اسكار بهترين فيلم پويانمايي آكادمي اسكار در سال ۲۰۱۲ شد و گور وربينسكي در مراسم اسكار از جاني دپ تشكر كرد.

سال ۲۰۱۲ نقش خون‌آشامي به نام بارناباس كالينز را در فيلم سايه‌هاي سياه به كارگرداني تيم برتون و نقش تام هنسن را در خيابان جامپ شماره ۲۱ ايفا كرد. سال ۲۰۱۳ در فيلم وسترن، اكشن و ماجراجويي رنجر تنها به كارگرداني گور وربينسكي در نقش سرخپوستي به نام تانتو ظاهر شد.

همكاري با تيم برتون

او با تيم برتون كارگردان سينما و دوست صميمي‌اش، تا كنون در ۸ فيلم همكاري كرده‌است. اولينش ادوارد دست قيچي ساختهٔ سال ۱۹۹۰ است كه در آن نقش ادوارد، اختراع جديد مخترعي عجيب وغريب را بازي كرده‌است. ادوارد در ظاهر انسان است اما به دليل مرگ ناگهاني سازنده‌اش به جاي دستانش قيچي دارد. در اين فيلم وينونا رايدر و وينسنت پرايس نقش‌هاي مقابل او را ايفا كرده‌اند. در چندين نقد، ادوارد دست قيچي يكي از بهترين فيلم‌هاي برتون معرفي شده‌است.

او دربارهٔ نقش ادوارد گفته‌است:


من عاشق ادوارد دست قيچي بودم چون هيچ چيز بدبينانه، خسته كننده و ناپاكي در مورد او وجود نداشت. به ياد دارم وقتي براي آخرين بار براي نقش ادوارد گريم مي‌شدم، به خودم در آينه نگاه كردم و با خودم فكر كردم كه من دارم با ادوارد خداحافظي مي‌كنم و از اين فكر ناراحت شدم. اما در واقع فكر مي‌كنم همهٔ نقش‌هايم هنوز يك جوري وجود دارند.

همكاري بعدي آنها فيلم اد وود (۱۹۹۴) بود كه جاني دپ نقش اد وود، فيلمسازي كه بعضي وقت‌ها از او به عنوان «بدترين كارگردان تاريخ» نام مي‌برند را بازي كرده‌است. دپ دربارهٔ اين فيلم بعداً گفت: «فقط با شنيدن ۱۰ دقيقه دربارهٔ پروژه، آن را قبول كردم.»آن زمان او از فيلم و فيلم‌سازي نااميد بود. اين نقش براي او شانس داشتن زماني لذت‌بخش را فراهم كرد. او در اين باره گفته‌است: «كار با كالسكهٔ كروكي عشق من به بازيگري را دوباره جوان كرد.»

دشمنان مردم در پاريس (۲۰۰۹)

تهيه كننده، اسكات رودين، زماني عنوان كرد: «در واقع جاني دپ در تمام فيلم‌هايش تيم برتون را بازي مي‌كند.»

همكاري بعدي جاني دپ با تيم برتون فيلم اسليپي هالو (۱۹۹۹) بود. اين فيلم داستاني ماورائي دارد و هنرنمايي ديگري از جاني دپ در نقش ايكابد كرين، كارآگاهي علاقه‌مند به تحقيقات جرم‌شناسي است. نقش مقابل او را كريستينا ريچي ايفا كرده‌است. اسليپي هالو نشان دهندهٔ مبارزهٔ تيم برتون با سيستم هاليوود بود. جاني دپ براي اين نقش از آنجلا لنسبري، رادي مك دوال و بيسيل راتبون الهام گرفته‌بود. او گفته‌است: «من هميشه ايكابد را شخصيتي حساس و شكننده كه شايد كمي بيش از حد در تماس با شخصيت زنانهٔ دروني خود است، مثل دختربچه‌اي كه ترسيده، تصور مي‌كردم»

او ديگر با تيم برتون همكاري نكرد تا اينكه سال ۲۰۰۵ در چهارمين همكاري‌اش با برتون، در فيلم چارلي و كارخانهٔ شكلات‌سازي در نقش ويلي وانكا ظاهر شد. او مدل موي اين شخصيت را از آن وينتور الگو برداري كرد. فيلم فروش موفقيت‌آميزي داشت و نقدهاي مثبتي بر آن شد.جين وايلدر كه نقش ويلي وانكا را در نسخهٔ پيشين فيلم، محصول ۱۹۷۱، به تصوير كشيده‌بود، نسخهٔ جديد فيلم را مورد انتقادي تند قرار داد.

انيميشن عروس مرده پنجمين همكاري او با تيم برتون است كه جاني دپ در آن صداپيشهٔ شخصيت ويكتور ون دورت بوده‌است. اين انيميشن سپتامبر ۲۰۰۵ به دنبال فيلم چارلي و كارخانهٔ شكلات‌سازي كه ماه ژوئيه اكران شده بود، روي پردهٔ سينما رفت.

او سپس به خاطر نقش‌آفريني هنرمندانه در فيلم موزيكال و ترسناك سوئيني تاد: آرايشگر شيطاني خيابان فليت (۲۰۰۷) برندهٔ دومين جايزهٔ بزرگ خود يعني جايزهٔ گلدن گلوب بهترين بازيگر مرد فيلم موزيكال يا كمدي و براي سومين بار نامزد جايزه اسكار بهترين بازيگر نقش اول مرد شد. او همچنين براي اين فيلم برندهٔ جايزه بهترين نقش منفي از جوايز سينمايي ام‌تي‌وي در سال ۲۰۰۸ و برندهٔ جايزهٔ ملي فيلم انگليس شد. در سال ۲۰۰۰ ابتدا تيم برتون يك اجراي ضبط شدهٔ موسيقي فيلم كه مربوط به سال ۱۹۷۹ مي‌شد را به او داد. اگرچه جاني دپ به ژانر موزيكال علاقه نداشت اما كم‌كم نسبت به داستان فيلم علاقه‌مند شد. او گفته‌است كه براي اين نقش از پيتر لري در فيلم عشق ديوانه (۱۹۳۵) الهام گرفته‌است. دپ آوازهاي اين شخصيت را در زمان فيلم‌برداري دزدان دريايي كارائيب: پايان جهان تمرين مي‌كرد. با اينكه او در گروه‌هاي موسيقي فعاليت كرده بود اما در ابتدا مطمئن نبود كه بتواند آوازهاي استفن ساندهيم را اجرا كند. او نسخه‌هاي نمايشي را ضبط و با بروس ويتكين تمرين مي‌كرد تا بتواند آوازهايش را بدون يك مربي آواز حرفه‌اي به درستي شكل دهد.

كريس نشاويتي در نقدش در مجلهٔ انترتينمنت ويكلي به اين فيلم نمرهٔ A منفي داده‌است و بيان كرد: «بالا و پاييني صداي دپ هنگام آواز خواندن باعث تحير مي‌شود و با خودت فكر مي‌كني كه او ديگر چه مهارت‌هايي دارد كه نشان نداده‌است. ديدن دپ در نقش آرايشگري كه با تيغ كار مي‌كند تو را ياد ۱۸ سال پيش مي‌اندازد كه ادوارد دست قيچي به سرعت درختان را به شكل‌هاي مختلف در مي‌آورد و اگر تيم برتون و جاني دپ با هم آشنا نمي‌شدند ما همهٔ اين زيبايي‌هاي عجيب را از دست مي‌داديم»

همكاري بعدي جاني دپ با تيم برتون فيلم آليس در سرزمين عجايب بود كه در نقش كلاهدوز ديوانه بازي درخشاني را ارائه كرده‌است. در اين فيلم هلنا بونهام كارتر، آن هاتاوي و آلن ريكمن با او هم‌بازي بوده‌اند. او دربارهٔ اين نقش گفته‌است: «كلاهدوز ديوانه شخصيت جذابي است. او ديوانه و غيرقابل پيش بيني است. بازي در نقش كلاهدوز ديوانه و جان بخشيدن به تخيل تيم مثل رويايي بود كه به واقعيت پيوست.»

جديدترين همكاري او با تيم برتون، فيلم كمدي-ترسناك سايه‌هاي سياه است كه غروب ۱۰ مه ۲۰۱۲ اكران شد. جاني دپ در اين فيلم علاوه بر تهيه‌كنندگي، نقش اول فيلم يعني خون‌آشامي ۲۰۰ ساله به نام بارناباس كالينز را نيز ايفا كرده‌است. ديگر بازيگران اين فيلم هلنا بونهام كارتر، اوا گرين و ميشل فايفر هستند.

جاني دپ با تيم برتون دوستي بسيار نزديكي دارد و پدرخواندگي فرزندان او را به عهده گرفته‌است. او در مورد تيم برتون در مقدمهٔ كتاب برتون به روايت برتون گفته‌است:


دربارهٔ او ديگر چه مي‌توانم بگويم؟ او برادر، دوست و پدر فرزندخوانده‌ام است. او بي‌نظير و شجاع است. او كسي است كه به خاطرش تا آخر دنيا مي‌روم و به خوبي مي‌دانم كه او هم براي من همين كار را خواهد كرد.

شركت فيلم‌سازي

در سال ۲۰۰۴ جاني دپ شركت فيلم‌سازي اينفينيتم نيهيل را براي پروژه‌هايي كه خودش بازيگر و/يا تهيه كنندهٔ آنهاست تأسيس كرد.نام اين شركت، لاتين و به معناي «هيچِ بي‌نهايت» است.جاني دپ مديرعامل شركت است و خواهرش كريستي امور اجرايي شركت را به عهده دارد.

اولين محصول اين شركت فيلم خاطرات عجيب و غريب بود كه در سال ۲۰۱۱ توليد شد و از رماني با همين نام نوشتهٔ هانتر اس تامپسون اقتباس شده بود. نويسنده و كارگردان اين فيلم بروس رابينسون است.دپ دربارهٔ اين فيلم گفته‌است: «خاطرات عجيب و غريب عمل كردن به قولي بود كه به هانتر داده بودم. من اين رمان را قبل از اينكه چاپ شود پيدا كردم. هانتر آن را در آرشيوش در زيرزمين گذاشته بود. از نثر زيباي آن متعجب شدم. نمي‌توانستم باور كنم كه در سن ۲۲ سالگي آن را نوشته‌است. با هم تصميم گرفتيم كه آن را به فيلم تبديل كنيم. از اول اين يك كار مشترك بود. حالا به قولم عمل كردم.»

فيلم بعدي اين شركت هوگو به كارگرداني مارتين اسكورسيزي در سال ۲۰۱۱ ساخته‌شد. اين فيلم برندهٔ ۵ جايزهٔ آكادمي اسكار در بخش‌هاي: بهترين جلوه‌هاي ويژه، بهترين تدوين صداگذراي، بهترين صداگذاري، بهترين فيلم‌برداري و بهترين كارگردان هنري در سال ۲۰۱۲ شد.محصول بعدي اين شركت فيلم سايه‌هاي سياه به كارگرداني تيم برتون است كه ۱۰ مه ۲۰۱۲ اكران شد.

علاقه‌مندي‌هاي ديگر

موسيقي

يكي از علاقه‌مندي‌هاي جاني دپ، موسيقي است. او از سن ۱۲ سالگي نواختن گيتار را شروع كرد. سپس به عنوان يك گيتاريست، از گيتار اسلايد براي نواختن آهنگ حل شدن يا(fade in-out) در آلبوم الان اينجا باش (۱۹۹۷) براي گروه اوئيسيز و همچنين ترانهي "ناپديد" كه بي سايد آهنگ نروبود،استفاده كرد.او همچنين نوازندهٔ گيتار آكوستيك در فيلم شكلات و آهنگ فيلم روزي روزگاري در مكزيكو بوده‌است. او دوست شان مك گوان خوانندهٔ گروه پوگس بود و در اولين آلبوم تك‌خواني مك گوان با او همكاري كرد.او همچنين عضو گروه پي بوداو در كليپ وسيع پهناور (۱۹۹۱) اثر تام پتي بازي كرده‌است.و همچنين در كليپ آليس اثر آوريل لوين (۲۰۱۰) در نقش كلاهدوز ديوانه هنرنمايي كوتاهي داشت.

او دربارهٔ تأثير موسيقي عنوان كرده‌است: «هيچ چيزي مثل موسيقي نيست. هيچ چيزي مثل موسيقي چنين تأثير عميقي روي انسان نمي‌گذارد. موسيقي مي‌تواند احساساتي را در ما به وجود آورد كه قبلاً از وجودشان بي‌خبر بوديم. اين جادوي موسيقي روي صحنه، فيلم يا هرجاي ديگر است. من عاشق موسيقي هستم. وقتي كه كلمات نمي‌توانند احساسات ما را تحت تأثير قرار دهند، موسيقي خيلي خوب اين كار را انجام مي‌دهد.»

زندگي خصوصي

جاني دپ سال ۱۹۸۳ با لوري آن آليسون ازدواج كرد اما آنها سال ۱۹۸۵ از هم جدا شدند. او بعد از آن ۴ رابطهٔ ناموفق ديگر داشت: در سال ۱۹۸۵ با شريلين فن آشنا شد و رابطه‌شان ۳ سال طول كشيد. بعد با وينونا رايدر در نمايش توپ‌هاي بزرگ آتشين در ژوئيه ۱۹۸۹ آشنا شد و از ژوئيه ۱۹۹۰ به مدت ۳ سال با هم نامزد بودند. از سال ۱۹۹۴ به مدت ۴ سال با كيت ماس، سوپر مدل انگليسي نامزد بود. او سال ۱۹۹۸ در زمان فيلم‌برداري دروازهٔ نهم با ونسا پارادي بازيگر و خوانندهٔ فرانسوي ملاقات كرد اما بعد از ۱۴ سال زندگي مشترك و با داشتن دو فرزند، در سال ۲۰۱۲ از همديگر جدا شدند.

دپ سال ۲۰۱۲ با امبر هرد بازيگر و مدل آمريكايي در فيلم خاطرات عجيب و غريب آشنا شد و آنها ۴ فوريه ۲۰۱۵ با هم ازدواج كردند.

جاني دپ و ونسا پارادي دو فرزند دارند: دختري به نام ليلي رز ملودي دپ زادهٔ ۲۷ مه ۱۹۹۹ و پسري به نام جان كريستوفر جك دپ سوم زادهٔ ۹ آوريل ۲۰۰۲.ليلي رز كه به بيماري سختي مبتلا شده بود در سال ۲۰۰۷ بهبود يافت. بيماري او نوعي عفونت باكتري اشرشيا كلاي بود كه نزديك بود منجر به از كار افتادن كليه‌هايش شود و باعث شد كه مدتي طولاني در بيمارستان بستري شود.جاني دپ براي تشكر از بيمارستان بزرگ خيابان اورموند، در نوامبر ۲۰۰۷ لباس كاپيتان جك اسپرو را پوشيد و ۴ ساعت براي بچه‌هاي بيمار كتاب داستان خواند و سال ۲۰۰۸ حدود ۲ ميليون دلار به بيمارستان كمك كرد.

او دربارهٔ پدر بودن گفته‌است: «پدر بودن پايه و اساس محكمي در زندگي، كار و همه چيز است. نمي‌تواني عشق عميقي را كه نسبت به بچه‌ها به وجود مي‌آيد تصور كني. پدر شدن من يك تصميم آگاهانه نبود، بخشي از مسير شگفت‌انگيزي بود كه در آن قرار داشتم. قسمت و سرنوشت بود.»

خانوادهٔ دپ قبل از جدايي دپ و پارادي در خانه‌اي درشهر مودون در حاشيهٔ پاريس، دو خانه در لس‌آنجلس، جزيره‌اي در باهاما (جزيره‌اي كه دپ آن را خريده‌است) و ويلايي در شهر كوچكي در ۲۰ كيلومتري سنت تروپز در جنوب فرانسه زندگي مي‌كردند. او همچنين يك باغ انگور در همين شهر داشت.

سال ۲۰۱۱ از فرانسه به آمريكا بازگشت چون فرانسه از او خواسته بود كه ساكن دائمي آن كشور شود و در اين صورت او مجبور مي‌شد به هر دو كشور (آمريكا و فرانسه) ماليات پرداخت كند.

جاني دپ به خاطر لباس‌هاي جين پاره‌اي كه مي‌پوشد معروف است. سال ۲۰۱۰ مجلهٔ جي كيو دپ را به عنوان يكي از ۲۵ مرد خوش لباس معرفي كرد.

خالكوبي

جاني دپ حدود ۲۰ خالكوبي دارد كه بيشتر آنها نشان دهندهٔ اشخاص و اتفاق‌هاي مهم زندگي‌اش هستند: روي بازوي راستش نيم‌رخ يك بومي آمريكايي و يك روبان كه رويش قبلاً اسم وينونا رايدر نوشته شده بود (Winona forever) و بعد از جدايي شان دو حرف آن را پاك كرد (Wino forever)، ليلي رز (اسم دخترش) بالاي قلبش، بتي سو (اسم مادرش) و يك مثلث برعكس روي بازوي چپش، سه قلب در قسمت داخلي بازوي چپش (قلب‌ها به ترتيب براي ونسا، ليلي رز و جك هستند) و يك پرندهٔ در حال پرواز بر روي آب با كلمه جك (اسم پسرش) روي ساعد راستش (پرنده به سويش پرواز مي‌كند نه اينكه از او دور شود).

اظهار نظر بحث برانگيز دربارهٔ آمريكا

در سال ۲۰۰۳ اظهار نظر جاني دپ دربارهٔ آمريكا در مجله آلماني اشترن چاپ شد: «آمريكا مثل يك توله سگ لال است كه دندان‌هاي بزرگي دارد و مي‌تواند گاز بگيرد و آسيب بزند» اما دپ بعدها گفت كه مجله اشتباه نقل قول كرده‌است و اين نقل قول از متن برداشته شده و اشترن داستان را به ميل خودش نوشته‌است همان طور كه سايت سي‌ان‌ان اين گفته را از او نقل قول كرد كه او از بچه‌هايش خواسته تا به آمريكا به چشم يك اسباب بازي شكسته نگاه كنند، آن را بررسي كنند، احساسش كنند و بعد رهايش كنند. در هفته‌نامهٔ نيوزويك چاپ ۱۷ ژوئيه ۲۰۰۶ دوباره نقل قول توله سگ لال در متن نامه‌اي به مجله چاپ شد. او همچنين با گزارش رسانه‌ها كه گفته‌اند «دپ ناشناس زندگي كردن در فرانسه و زندگي ساده‌اش در آنجا را دوست دارد» مخالف است.

او در واكنش به انتشار اين سخنان گفته‌است: «منظور من از توله سگ، مقايسه آمريكا با اروپا بود چون آمريكا در مقايسه با كشورهاي ديگر جوان است. آمريكا حدود ۲۰۰ ساله‌است. خجالت‌آور است كه استعاره‌اي كه من استفاده كردم از روي سياستي افراطي از متن برداشته شده‌است. من آمريكايي هستم. عاشق كشورم هستم و آرزوهاي بزرگي برايش دارم. به همين دليل است كه درباره‌اش صريح صحبت مي‌كنم و گاهي اوقات نقدش مي‌كنم. من از آزادي كه در كشورم وجود دارد خيلي بهره برده‌ام و تا ابد از آن سپاس‌گزار خواهم بود.من از همهٔ افرادي كه از اين سخناني كه احمقانه تحريف شده ناراحت شدند، عذرخواهي مي‌كنم.»

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
آمار سایت
  • کل مطالب : 1
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 4
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 8
  • بازدید ماه : 7
  • بازدید سال : 243
  • بازدید کلی : 3412
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی